both

E1 - Jews of Central Asia in the 20th Century: History, Economy and Identity

Tuesday, 16:30-18:30, 501

 

Participants

יהודי מרכז אסיה במאה העשרים: היסטוריה, כלכלה וזהות

 

Role of Jewish merchants in the trade of Turkestan (In the end of 19th – beg. of 20 cen.)

Central Asia was formerly a zone of contact, coexistence and mutual influence of different cultural and religious traditions. In the mid-19th century, Turkestan was one of the important regions of Central Asia, where there were rapid historical events: the conquest of Turkestan by Russian empires changed not only political, economical, but also ethnic and religious picture of the region. In the mid-19th century the need of cotton supply in order to stabilize the economy of Russian textile factory, where the supply of cotton occupied the most important place, stimulated the involvement of Bukharian Jews in this trade. During the first years of colonization, due to poor knowledge of Russia of subtleties of the eastern markets, the government gave privileges to the local and Bukharian Jews. As long as the Muslim population beforehand did not trust the Russian and called them "kafir", it means unfaithful, did not buy their products. Although the Jews also practiced a different religion, the local people trusted them, because they spoke the same language as the locals, robes and tradition were in common and they lived in the neighborhood. The Jews began to be engaged mainly in trade of cotton in large quantities, sold silk, tea, sugar and products to Russian manufactory, and soon became the owners of factories and firms, not only in Turkestan, but also in Moscow and St. Petersburg.

In report we will show, that in the 90 years of the XIX century the Jews occupied an important economic position in Turkestan, although they averaged only 3-5% of the total population. Of the total trade share of the region to the Jews in Samarkand fell 10%, in Sirdarya region - 30%, and in the Ferghana Valley - 60%. Thus, according to data for 1897, 60% of Russian Turkestan was the Jews and, according to law, their property reached over 75%. The emergence and spread of European Jews in the territory of Turkestan are very interesting, when Russia itself was pale for the Jews. In the mid-19th century, in order to westernize(европеизации) and the russianize (русификации) Turkestan by filling the requisite cadres, according to the law of 1861 and 1879y., Chartered Jews, it means the Jews who finished courses in higher educational institutions, acquired the right to live everywhere in Turkestan and to engage in trade or industry. After that, Russian and European Jews closely pinned their fate with Turkestan. It should be noted that their mission was intended to promote the Europeanization of the region, and the hopes of Russia Empire was justified. Trade served as an important factor in the penetration of European culture in the region. Besides great trade turnovers, they had in their property many photo studios, print shops, banks, hotels, etc. In the end of report will be shown positive and negative influence of the Russian laws in a life of different groups of Jews of Turkestan.

 

יהודי בוכרה בצל טבח הטורקים המצחטים: עדויות ממרגילן

הטורקים הממחטים הוגלו למרכז אסיה ב1944 ע"י סטאלין, ומאז ישבו בערים שרוב אוכלוסייתן אוזבקית והיו בהן גם ריכוזים גדולים של יהודי בוכרה, כגון מרגלן, אנדיז'ן ונמנגאן. טבח הטורקים המצחטים שהתרחש ב 1989 בערי עמק פרגנה היה אחד האלימים והטראגיים ביותר מבין האירועים שסימנו את סיום התקופה הסובייטית. בחינה מחודשת של אירועים אלה מהפרספקטיבה של יהודי בוכרה תורמת שלושה רבדים של ניתוח: ראשית, אירועים אלה חשובים להבנת העלייה/ הגירה של יהודי בוכרה לישראל וליעדים אחרים ב1989, עליה שסימנה את חיסולן של רוב הקהילות המסורתיות של יהודי בוכרה במרכז אסיה במהלך שנות התשעים. שנית, פרספקטיבה זו יכולה לתרום להבנת האירועים הקשורים לטבח והרקע לו. לבסוף, בחינה כזו היא משמעותית כיוון שהיא מאפשרת זווית נוספת לבחינת שאלות של יחסים בין הרוב האוזבקי לקבוצות מיעוט שונות בחלקים האוזבקים של עמק פרגנה, ובהמשך לכך לבחון של שאלות של "מקומיות" מול "זרות" החשובות גם להבנת ההיסטוריה והתרבות של יהודי בוכרה, וגם להבנת הרקע לטבח הטורקים המצחטים. ההרצאה תבחן שאלות אלה תוך התמקדות על המקרה של העיר העתיקה מרגלן, והיא מבוססת על מחקר בהתהוות הבוחן שאלות אלה על סמך ראיונות עם יוצאי מרגילן וסביבתה, על עדויות שנאספו בכמה ביקורים במרגילן, ובחינתם ביחס למחקר הקיים על אירועים אלה.

 

איך פעלה אחת ממנפטות הכותנה של יוסף דוידוף בתורכסתאן הרוסית

ענף הכותנה היה ועודנו מרכזי בכלכלת אסיה התיכונה. לשלוש חברות יהודיות -בוכאריות היה משקל מכריע בענף זה, הרי הן : ועדיאייב, פותילאחוב, דוידוף וזאת, לא רק בתורכסתאן הרוסית אלא,ברחבי הקיסרות הרוסית בכלל. חברות אלה עסקו בקניית כותנה גולמית, ניפוייה ומכירתה לאחר ניפוייה. לחברת דוידןף היו גם שדות כותנה.

ההרצאה מבוססת על אחד הפרקים של עבודת מחקר, שסיימתי עתה, במסגרת מכון בן צבי. הפרק הזה נשען על חומר ארכיוני, המתאר בפרוטרוט מנפטת כותנה של יוסף דוידוף בתאשכנת בשנת 1904 ודרך פעולתה. ישנם בחומר זה גילויים מפתיעים וכן תאור של פעילות תעשייתית שהייתה ביסוד הפריצה הכלכלית המהירה ובעלת העוצמה של שכבת יהודים-בוכארים אשר, התגבשו לכדי עילית כלכלית משמעותית. התיאור הנ"ל הינו בבחינת דוגמה וההנחה היא ( המאוששת במידה רבה במחקר בכללו ), שהדגם המתואר תקף לגבי רוב המנפטות באסיה התיכונה בעת ההיא. החומר כולל מספרים על סעיפי הוצאות שונות לעומת הכנסות, תקנים למיניהם שנדרשו כבר אז, גובה משכורות וכו' . חשיפה לענף זה, כפי שפעל אז, מאפשרת הבנה מעמיקה יותר של התופעה החברתית/ כלכלית ששמה – היווצרות מהירה של בורגנות יהודית-בוכארית גבוהה, תוך פרק זמן של כ- 20 שנה.

 

גילויים חדשים בחקר בתי הכנסת באוזבקיסתאן

זויה ארשבסקי - בתי כנסת

בשנים האחרונות נוסף מידע חדש על בתי הכנסת בסמרקנד, בבוכארה ובקטקורגאן. מקורות המידע הם תצלומים ותכניות שנתגלו בארכיונים, הבנה חדשה של תכניות ישנות ובית כנסת שלא היה ידוע קודם לכן.

רות יעקבי – בתים פרטיים

קודש וחול בציורי קיר ותקרה בבתי היהודים בסמרקנד‪:‬ בבתים פרטיים של יהודים אמידים בסמרקנד מצויים בסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 ציורי קיר ותיקרה. מה הם נושאי הציורים והאם זו תופעה כללית לתקופה או משהו ייחודי לבתי יהודים בסמרקנד.